فصل اول
تعاریف و اصطلاحات
ماده 1. اصطلاحات و واژه هایی که در این قانون به کار رفته است، دارای معانی زیر می باشند:
5.کانون: کانون های کارگزاران، معامله گران، بازارگردانان، مشاوران، ناشران، سرمایه گذاران و سایر مجامع مشابه، تشکل های خود انتظامی است که به منظور تنظیم روابط بین اشخاصی که طبق این قانون به فعالیت در بازار اوراق بهادار اشتغال دارند، طبق دستورالعمل های مصوب"سازمان" به صورت مؤسسه غیردولتی، غیرتجاری و غیر انتفاعی به ثبت می رسند.
فصل دوم
ماده 2. در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون، "شورا" و "سازمان" با ترکیب، وظایف و اختیارات مندرج در این قانون تشکیل می شود.
ماده 3. "شورا" بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است که تصویب سیاست های کلان آن بازار را برعهده دارد. اعضای "شورا" به شرح ذیل می باشد:
تبصره 1. ریاست شورا با وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.
تبصره 2. مدت مأموریت اعضای موضوع بندهای 7، 8 و 9 پنج سال است، و آنان را نمی توان از میان اعضای هیئت مدیره و کارکنان "سازمان" انتخاب کرد.
تبصره 3. انتخاب مجدد اعضای موضوع بندهای7، 8 و 9 این ماده حداکثر برای دو دوره امکان پذیر خواهد بود.
تبصره 4. اعضای موضوع بند 9، فقط در جلسات مربوط به تصمیم گیری همان بورس شرکت می کنند.
ماده 4. وظایف "شورا" به شرح زیر می باشد:
تبصره. مصوبات شورا پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی لازم اجراء خواهد بود.
ماده 5. "سازمان"، مؤسسه عمومی غیردولتی است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق پذیرش شرکت ها در "بورس" ها و سایر درآمدها اداره خواهد شد. منابع لازم برای آغاز فعالیت و راه اندازی سازمان یادشده از محل وجوه امانی شورای بورس نزد سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران تأمین می شود.
تبصره. اساسنامه و تشکیلات "سازمان" حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط "شورا" تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده 6. هیئت مدیره "سازمان" دارای 5 عضو است که از میان افراد امین و دارای حسن شهرت و تجربه در رشته مالی منحصراً از کارشناسان بخش غیردولتی به پیشنهاد رئیس "شورا" و با تصویب "شورا" انتخاب می شوند. رئیس "شورا" حکم اعضای هیئت مدیره را صادر می کند.
ماده 7. وظایف و اختیارات هیئت مدیره "سازمان" به شرح زیر است:
ماده 8. مدت عضویت هر یک از اعضای هیئت مدیره پنج سال است و انتخاب مجدد آنان برای یک دوره دیگر بلامانع است.
ماده 9. رییس هیئت مدیره "سازمان" از بین اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد اعضا و تصویب "شورا" برای مدت سی ماه تعیین خواهد شد.
تبصره1. رییس هیئت مدیره، "رییس" سازمان و بالاترین مقام اجرایی آن خواهد بود.
تبصره 2. وظایف و حدود اختیارات رییس "سازمان" در اساسنامه "سازمان" تعیین خواهد شد.
ماده 10. اشتغال اعضای هیئت مدیره به صورت موظف و تمام وقت بوده و به هیچ وجه حق اشتغال یا پذیرش مسئولیت دیگری در سایر دستگاه ها، بنگاه ها و نهادها اعم از دولتی و غیردولتی را نخواهند داشت.
ماده 11. در صورت برکناری، فوت و یا استعفای هر یک از اعضای هیئت مدیره، جانشین وی برای مدت باقی مانده، ظرف پانزده روز حسب مورد به ترتیب مقرر در ماده (6) منصوب خواهد شد. شرایط برکناری در اساسنامه "سازمان" قید خواهد شد.
ماده 12. اعضای هیئت مدیره قبل از شروع به کار در "سازمان" موظف اند در جلسه "شورا" سوگند یادکنند که وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند و در انجام وظایف نهایت دقت و بی طرفی را به کار برند و کلیه تصمیماتی را که می گیرند مقرون به صلاح کشور بوده و رعایت حفظ اسرار "سازمان" و هیئت مدیره را بنمایند. متن سوگندنامه در اساسنامه "سازمان" مندرج خواهد شد.
ماده 13. حقوق و مزایای رییس و اعضای هیئت مدیره "سازمان" از محل بودجه "سازمان" پرداخت می شود.
تبصره. حق حضور اعضای غیردولتی "شورا" در جلسات شورا، به پیشنهاد رئیس "شورا" و با تصویب "شورا" تعیین و از محل بودجه "سازمان" پرداخت می شود.
ماده 14. در بدو انتصاب و خاتمه عضویت، اعضای هیئت مدیره باید فهرست دارایی های خود، همسر، و افراد تحت تکفل خود را به "شورا" گزارش نمایند.
ماده 15. حسابرس/بازرس "سازمان"، از بین مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی برای یک سال توسط "شورا" انتخاب می شود؛ انتخاب حسابرس/بازرس حداکثر برای دو دوره امکان پذیر خواهد بود.
ماده 16. انجام هر گونه معاملات اوراق بهادار ثبت شده یا در شرف ثبت نزد "سازمان" یا هرگونه فعالیت و مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در انجام معاملات مذکور توسط اعضای "شورا" ،"سازمان"، مدیران و شرکای مؤسسه حسابرسی "سازمان" و نیز اشخاص تحت تکفل آن ها ممنوع است.
ماده 17. اعضای "شورا" و "سازمان" موظف اند، فعالیت های اقتصادی و مالی خود و همچنین مشاغل تمام وقت یا پاره وقت خود را که طی دو سال اخیر به آن اشتغال داشته اند یا دارند، به رئیس قوه قضائیه گزارش دهند.
ماده18.اعضای "شورا"، "سازمان"، مدیران و شرکای مؤسسه حسابرسی"سازمان"مکلف اند از افشای مستقیم یا غیرمستقیم اطلاعات محرمانه ای که در اجرای وظایف خود از آن ها مطلع می شوند، حتی پس از خاتمه دوران تصدی خود، خودداری کنند. متخلف به مجازات های مقرر در ماده (46) این قانون محکوم می شود.
ماده 19. "سازمان" می تواند در اجرای وظایف قانونی خود با مجوز دادستان کل کشور، اطلاعات مورد نیاز در چارچوب این قانون را از کلیه بانک ها، مؤسسات اعتباری، شرکت های دولتی، دستگاه های دولتی و عمومی، از جمله دستگاه هایی که شمول حکم نسبت به آن ها مستلزم ذکر یا تصریح نام آن هاست و نیز اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی مطالبه نماید. کلیه دستگاه ها و اشخاص مذکور مکلف اند اطلاعات موردنیاز "سازمان" را در موعد تعیین شده ارائه نمایند.
فصل سوم
ماده 20. "عرضه عمومی" اوراق بهادار در " بازار اولیه" منوط به ثبت آن نزد "سازمان" با رعایت مقررات این قانون می باشد، و "عرضه عمومی" اوراق بهادار به هر طریق بدون رعایت مفاد این قانون ممنوع است.
ماده 21. ثبت اوراق بهادار نزد "سازمان" به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبات "سازمان" و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزله تأیید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت ها یا طرح های مرتبط با اوراق بهادار توسط "سازمان" نمی باشد. این موضوع باید در "اعلامیه پذیره نویسی" قید گردد.
ماده 22. ناشر موظف است تقاضای ثبت اوراق بهادار را همراه با "بیانیه ثبت" و "اعلامیه پذیره نویسی" جهت اخذ مجوز عرضه عمومی به "سازمان" تسلیم نماید.
تبصره. فرم تقاضای ثبت اوراق بهادار، محتویات "بیانیه ثبت" و "اعلامیه پذیره نویسی" که باید به "سازمان" تسلیم شود و نیز چگونگی انتشار "اعلامیه پذیره نویسی" و نحوه هماهنگی بین مرجع ثبت شرکت ها و "سازمان" به موجب دستورالعملی است که توسط "سازمان"تنظیم و به تأیید "شورا" می رسد.
ماده 23. "سازمان" پس از بررسی تقاضای ثبت اوراق بهادار و ضمایم آن و اطمینان از انطباق آن ها با مقررات، نسبت به تأیید "اعلامیه پذیره نویسی" اقدام می کند.
تبصره 1. "عرضه عمومی" اوراق بهادار باید ظرف مدتی انجام پذیرد که "سازمان" تعیین می کند. مدت مذکور از سی روز تجاوز نخواهد کرد. "سازمان" می تواند مدت پذیره نویسی را با تقاضای "ناشر" و احراز ادله موجه حداکثر به مدت سی روز دیگر تمدید کند.
تبصره 2. "ناشر"موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از اتمام مهلت "عرضه عمومی"، "سازمان" را از نتایج توزیع و فروش اوراق بهادار از طریقی که "سازمان" معین خواهد نمود، مطلع نماید. نحوه برخورد" ناشر" درخصوص عدم فروش کامل، در "اعلامیه پذیره نویسی" مشخص می شود.
تبصره 3. استفاده از وجوه تأدیه شده، پس از تأیید تکمیل فرآیند "عرضه عمومی" توسط "سازمان،" مجاز است.
تبصره 4. در صورت عدم تکمیل فرآیند "عرضه عمومی"، وجوه گردآوری شده باید حداکثر ظرف مدت پانزده روز به سرمایه گذاران عودت داده شود.
ماده 24. اگر "سازمان" فرم تقاضای تکمیل شده و ضمائم ارسالی را برای ثبت و اخذ مجوز انتشار اوراق بهادار ناقص تشخیص دهد، طی مدت سی روز مراتب را به اطلاع "ناشر" رسانده و درخواست اصلاحیه می نماید. "سازمان" در صورت کامل بودن مدارک، موظف است حداکثر ظرف سی روز از تاریخ ثبت درخواست در سازمان، مراتب موافقت یا عدم موافقت خود را با ثبت اوراق بهادار به "ناشر" اعلام کند.
ماده 25. از تاریخ لازم الاجراشدن این قانون، برای ثبت شرکت های سهامی عام یا افزایش سرمایه آن ها، اجازه انتشار "اعلامیه پذیره نویسی" توسط مرجع ثبت شرکت ها، پس از موافقت "سازمان" صادر می شود.
ماده 26. از تاریخ لازم الاجراشدن این قانون، وظایف و اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (4) قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت، مصوب 30/6/1376 به "سازمان" واگذار می شود.
تبصره. اوراق مشارکتی که به موجب این قانون معاف از ثبت نزد "سازمان" باشد، از شمول این ماده مستثنی است.
ماده 27. اوراق بهادار زیر از ثبت نزد سازمان "معاف" است:
تبصره. "ناشر" اوراق بهاداری که از ثبت معاف است، موظف است مشخصات و خصوصیات اوراق و نحوه و شرایط توزیع و فروش آن را طبق شرایطی که "سازمان" تعیین می کند، به "سازمان" گزارش کند.
ماده 28. تأسیس "بورس"ها، "بازارهای خارج از بورس"و"نهادهای مالی" موضوع این قانون منوط به ثبت نزد" سازمان" است و فعالیت آن ها تحت نظارت "سازمان" انجام می شود.
ماده 29. صلاحیت حرفه ای اعضای هیئت مدیره و مدیران، حداقل سرمایه، موضوع فعالیت در اساسنامه، نحوه گزارش دهی و نوع گزارش های ویژه حسابرسی "نهادهای مالی" موضوع این قانون، باید به تأیید "سازمان" برسد.
فصل چهارم
ماده 30. پذیرش اوراق بهادار در"بورس" طبق دستورالعملی است که به پیشنهاد هر "بورس" و به تصویب "سازمان" می رسد. "بورس" مجاز به پذیرش اوراق بهاداری نیست که نزد "سازمان" ثبت نشده است.
تبصره. اوراق بهادار معاف از ثبت از شمول این ماده مستثنی است.
ماده 31. "بورس" مکلف است فهرست، تعداد و قیمت اوراق بهادار معامله شده در روزهای معامله را طبق ضوابط مصوب "سازمان" تهیه و به اطلاع عموم برساند. این فهرست در حکم سند رسمی است، و در سوابق بورس نگاهداری خواهد شد.
ماده 32. "سازمان" مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری، دستور تعطیل و یا توقف انجام معاملات هر یک از "بورس "ها را، حداکثر به مدت سه روز کاری صادر نماید. در صورت تداوم شرایط اضطراری، مدت مزبور با تصویب "شورا" قابل تمدید خواهد بود.
تبصره. شرایط اضطرار براساس آن دستورالعمل اجرایی خواهد بود که به پیشنهاد "سازمان" به تأیید "شورا" می رسد.
ماده 33. شروع به فعالیت "کارگزاری،" "کارگزاری/معامله گری" و "بازارگردانی" به هر شکل و تحت هر عنوان، منوط به عضویت در "کانون" مربوط و رعایت مقررات این قانون و آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی آن است.
تبصره. تا زمانی که "کانون" "کارگزاران/معامله گران" و "بازارگردانان" تشکیل نشده است، وظایف مربوط به آن "کانون" را "سازمان" انجام می دهد. هنگامی که تعداد اعضای "کانون" در سطح کشور به یازده نفر رسید، تشکیل "کانون" "کارگزاران/معامله گران" و "بازارگردانان" الزامی است.
ماده 34. فعالیت "کارگزاری،" "کارگزاری/معامله گری" و "بازارگردانی" در هر "بورس" موکول به پذیرش در آن "بورس،" طبق دستورالعملی است که به پیشنهاد "بورس" به تأیید "سازمان" می رسد.
ماده 35. هیئت مدیره "بورس" به تخلفات انضباطی "کارگزاران،" "کارگزار/معامله گران،" "بازارگردانان،" "ناشران" و سایر اعضای خود از هریک از مقررات این قانون یا آیین نامه های ذی ربط طبق آیین نامه انضباطی خود رسیدگی می نماید. رأی "بورس" به مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در "سازمان" می باشد. رأی "سازمان" قطعی و لازم الاجرا می باشد.
ماده 36. اختلافات بین "کارگزاران"، "بازارگردانان"، "کارگزار/معامله گران،" "مشاوران سرمایه گذاری،" "ناشران،" سرمایه گذاران، و سایر اشخاص ذی ربط ناشی از فعالیت حرفه ای آن ها، در صورت عدم سازش در "کانون" ها توسط "هیئت داوری" رسیدگی می شود.
ماده 37. "هیئت داوری" متشکل از سه عضو می باشد که یک عضو توسط رییس قوه قضاییه از بین قضات باتجربه و دو عضو از بین صاحب نظران در زمینه های اقتصادی و مالی به پیشنهاد "سازمان" و تأیید "شورا" به اختلافات رسیدگی می نمایند. رییس قوه قضاییه و "سازمان" با تأیید "شورا" علاوه بر نماینده اصلی خود، هریک عضو علی البدلی تعیین و معرفی می نمایند تا در صورت غیبت عضو اصلی مربوط در "هیئت داوری" شرکت نمایند. شرایط عضو علی البدل همانند عضو اصلی می باشد.
تبصره 1. ریاست "هیئت داوری" با نماینده قوه قضائیه خواهد بود.
تبصره 2. مدت مأموریت اعضای اصلی و علی البدل دوسال می باشد و انتخاب مجدد آنان حداکثر برای دو دوره دیگر بلامانع است.
تبصره 3. "هیئت داوری" دارای دبیرخانه ای است که در محل "سازمان" تشکیل می گردد.
تبصره 4. بودجه "هیئت داوری" در قالب بودجه "سازمان" منظور و پرداخت می شود.
تبصره 5. آرای صادر شده از سوی "هیئت داوری" قطعی و لازم الاجراست و اجرای آن به عهده اداره ها و دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک می باشد.
ماده 38. در صورتی که "کارگزار"، "کارگزار-معامله گر"، "بازارگردان"، "مشاور سرمایه گذاری" و سایر تشکل های مشابه درخواست کناره گیری موقت یا دائم از فعالیت خود را داشته باشند، مراتب را به "سازمان"، "کانون" و نیز به "بورس" مربوطه اعلام نموده و مجوز فعالیت خود را نزد "کانون" تودیع می نمایند. تضمین ها و وثایق مربوط تا تعیین تکلیف معاملات انجام شده و سایر تعهدات آن ها به قوت خود باقی خواهد ماند. قسمت اخیر این ماده نسبت به "کارگزاران"، "کارگزار-معامله گران"، "بازارگردانان"، "مشاوران سرمایه گذاری" و سایر تشکل های مشابه که عضویت آن ها براساس ماده (35) این قانون تعلیق یا لغو می شود، نیز مجری است.
ماده 39. "کارگزاران،" "کارگزار-معامله گران"، "بازارگردانان"، "مشاوران سرمایه گذاری" و سایر تشکل های مشابه ملزم اند طبق دستورالعملی که توسط "سازمان" تنظیم و ابلاغ می شود، گزارش های لازم را تهیه و به مراجع ذی ربط تسلیم نمایند.
فصل پنجم
ماده 40. "سازمان" موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا مجموعه اطلاعاتی که در فرایند ثبت اوراق بهادار به دست می آورد، حداکثر ظرف مدت پانزده روز، طبق آیین نامه مربوطه در دسترس عموم قرار گیرد.
ماده 41. "سازمان" موظف است "بورس "ها، "ناشرانِ" اوراق بهادار،"کارگزاران،" "معامله گران" "بازارگردانان،" "مشاوران سرمایه گذاری،" و کلیه تشکل های فعال در بازار سرمایه را ملزم نماید تا براسـاس استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور، اطلاعات جامع فعالیت خود را انتشار دهند.
ماده 42. "ناشر" اوراق بهادار موظف است صورت های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش دهی مالی و آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی که توسط "سازمان" ابلاغ می شود، تهیه کند.
ماده 43. "ناشر"، "شرکت تأمین سرمایه"، حسابرس و "ارزش یابان" و مشاوران حقوقی ناشر، مسئول جبران خسارات وارده به سرمایه گذارانی هستند که در اثر قصور، تقصیر، تخلف و یا به دلیل ارائه اطلاعات ناقص و خلاف واقع در عرضه اولیه که ناشی از فعل یا ترک فعل آن ها باشد، متضرر گردیده اند.
تبصره 1. خسارت دیدگان موضوع این ماده، می توانند حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تاریخ کشف تخلف به هیئت مدیره "بورس" یا "هیئت داوری" شکایت کنند، مشروط بر این که بیش از سه سال از عرضه عمومی توسط "ناشر" نگذشته باشد.
تبصره 2. فقط اشخاصی که اوراق بهادار ناشر موضوع این ماده را قبل از کشف و اعلام تخلف خریده باشند، مجاز به ادعای خسارت می باشند.
ماده 44. "سازمان" می تواند در صورت آگاهی از ارائه اطلاعات خلاف واقع، ناقص یا گمراه کننده از طرف "ناشر" در "بیانیه ثبت" یا "اعلامیه پذیره نویسی"، "عرضه عمومی" اوراق بهادار را در هر مرحله ای که باشد، متوقف کند.
ماده 45. هر ناشری که مجوز انتشار اوراق بهادار خود را از "سازمان" دریافت کرده است، مکلف است حداقل موارد زیر را طبق دستورالعمل اجرایی که توسط "سازمان" تعیین خواهد شد، به "سازمان" ارائه نماید:
فصل ششم
ماده 46. اشخاص زیر به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال یا به جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد:
تبصره 1. اشخاص زیر به عنوان اشخاص دارای "اطلاعات نهانی" شرکت شناخته می شوند:
الف) مدیران شرکت شامل اعضای هیئت مدیره، هیئت عامل، مدیرعامل و معاونان آنان.
ب ) بازرسان، مشاوران، حسابداران، حسابرسان و وکلای شرکت.
ج ) سهامدارانی که به تنهایی و یا به همراه افراد تحت تکفل خود، بیش از ده درصد سهام شرکت را در اختیار دارند یا نمایندگان آنان .
د ) مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و مدیران ذی ربط یا نمایندگان شرکت های مادر (هلدینگ) که مالک حداقل ده درصد سهام یا دارای حداقل یک عضو در هیئت مدیره شرکت سرمایه پذیر باشند.
هـ) سایر اشخاصی که با توجه به وظایف، اختیارات و یا موقعیت خود به "اطلاعات نهانی" دسترسی دارند.
تبصره 2. اشخاص موضوع تبصره یک این ماده موظف اند آن بخش از معاملات اوراق بهادار خود را که مبتنی بر"اطلاعات نهانی" نباشد، ظرف پانزده روز پس از انجام معامله، به "سازمان" و "بورس" مربوط گزارش کنند.
ماده 47. اشخاصی که اطلاعات خلاف واقع یا مستندات جعلی را به "سازمان" و یا "بورس" ارائه نمایند یا تصدیق کنند و یا اطلاعات، اسناد و یا مدارک جعلی را در تهیه گزارش های موضوع این قانون مورد استفاده قرار دهند، حسب مورد به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی مصوب 6.3.1375 محکوم خواهند شد.
ماده 48. "کارگزار"، "کارگزار-معامله گر"، "بازارگردان" و "مشاور سرمایه گذاری" که اسرار اشخاصی را که برحسب وظیفه از آن ها مطلع شده یا در اختیار وی قرار دارد، بدون مجوز افشاء نماید، به مجازات های مقرر در ماده (648) قانون مجازات اسلامی مصوب 6.3.1375 محکوم خواهد شد.
ماده 49. اشخاص زیر به حبس تعزیری از یک ماه تا شش ماه یا به جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد:
ماده 50. "کارگزار"، "کارگزار-معامله گر" یا "بازارگردانی" که اوراق بهادار و وجوهی را که برای انجام معامله به وی سپرده شده و وی موظف به نگاه داری آن در حساب های جداگانه است، برخلاف مقررات و به نفع خود یا دیگران مورد استفاده قرار دهد، به مجازات های مقرر در ماده (674) قانون مجازات اسلامی مصوب 6.3.1375 محکوم خواهد شد.
ماده 51. در صورت ارتکاب تخلفات مندرج در این قانون توسط اشخاص حقوقی، مجازات های پیش بینی شده بر حسب مورد درباره آن دسته از اشخاص حقیقی اعمال می شود که از طرف اشخاص حقوقی یادشده، مسئولیت تصمیم گیری را بر عهده داشته اند.
ماده 52. "سازمان" مکلف است مستندات و مدارک مربوط به جرائم موضوع این قانون را گردآوری کرده و به مراجع قضایی ذی صلاح اعلام نموده و حسب مورد موضوع را به عنوان شاکی پیگیری نماید. چنانچه در اثر جرائم مذکور ضرر و زیانی متوجه سایر اشخاص شده باشد، زیان دیده می تواند برای جبران آن به مراجع قانونی مراجعه نموده و وفق مقررات، دادخواست ضرر و زیان تسلیم نماید.
فصل هفتم
مقررات متفرقه
ماده 53. "کارگزاران" "کارگزاران-معامله گران" "بازارگردانان" و سایر فعالان بازار اوراق بهادار مکلفند ظرف شش ماه از تشکیل "سازمان" نسبت به ایجاد "کانون" خود، پس از تصویب اساسنامه آن اقدام کنند.
ماده 54. هیچ سهامدار حقیقی یا حقوقی، نمی تواند بیش از دو و نیم درصد (5.2%) از سهام "بورس" را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در مالکیت داشته باشد.
ماده 55. هیچ سهامدار حقیقی یا حقوقی نمی تواند بیش از پنج درصد (5%) از سهام "شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه" را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در مالکیت داشته باشد.
ماده 56. پس از تشکیل "سازمان"، کلیه سوابق، اسناد و مدارک شورای بورس موضوع قانون تأسیس بورس اوراق بهادار تهران، مصوب 1345، به "سازمان" منتقل می شود.
ماده 57. اموال و دارایی های سازمان کارگزاران بورس های موجود اعم از منقول و غیرمنقول، وجوه نقد، سپرده های بانکی و اوراق بهادار، حقوق و تعهدات و سایر دارایی ها پس از کسر بدهی ها و هم چنین وجوه ذخیره گسترش "بورس،" در کمیته ای مرکب از رئیس "سازمان،" نماینده منتخب کارگزاران "بورس" مربوط و نماینده "شورا" احصا و حسب ضرورت و نیاز بین شرکت سهامی "بورس" مربوط و "سازمان" به ترتیب به عنوان سرمایه و منابع مالی در اختیار تسهیم می شود. تصمیمات این کمیته پس از تصویب وزیر امور اقتصاد و دارایی لازم الاجرا می باشد.
تبصره. سوابق کارکنان "سازمان کارگزاران" هر "بورس"، به موجب مقررات قانون کار بازخرید می گردد.
ماده 58. دولت اقدامات لازم برای فعال کردن بورس های کالایی و تطبیق آن با این قانون و ارائه راه کارهای قانونی موردنیاز را به عمل خواهد آورد.
ماده 59. این قانون چهارماه پس از تصویب به طور کامل لازم الاجرا است و هیئت وزیران و سایر مراجع مذکور در این قانون، موظف اند به نحوی اقدام نمایند که مقررات اجرایی و سازمانی و تشکیلات مناسب اجرایی این قانون، ظرف این مدت استقرار یافته و به تصویب رسیده باشد.
ماده 60. پس از انقضای مهلت های مقرر در این قانون، قانون تأسیس بورس اوراق بهادار مصوب 27.2.1345 و کلیه قوانین و مقرراتی که مغایر با این قانون است، لغو می شود.
قانون فوق مشتمل بر شصت ماده و بیست و نه تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ آول آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 2.9.1384 به تأیید شورای نگهبان رسید.