یکی از چالش های مهم در صنعت پوشاک، بحث مالکیت فکری طرح ها است. درک مسائل مربوط به مالکیت معنوی در صنعت مد، جداَ چالش برانگیز است. یک مبحث قانونی است که حتی برای وکلای متبحر نیز پیچیده است؛ چه رسد به روزنامه نگاران و طراحان مد که با این حوزه آشنایی چندانی ندارند. این موضوع بدان معناست که گاهی اوقات علی رغم تلاش ما ممکن است در موضوعات مربوط به نقض حق نشان تجاری و کپی رایت درگیر جزئیات شویم.
یکی از چالش های مهم در صنعت پوشاک، بحث مالکیت فکری طرح ها است. درک مسائل مربوط به مالکیت معنوی در صنعت مد، جداَ چالش برانگیز است. یک مبحث قانونی است که حتی برای وکلای متبحر نیز پیچیده است؛ چه رسد به روزنامه نگاران و طراحان مد که با این حوزه آشنایی چندانی ندارند. این موضوع بدان معناست که گاهی اوقات علی رغم تلاش ما ممکن است در موضوعات مربوط به نقض حق نشان تجاری و کپی رایت درگیر جزئیات شویم.
در حقوق آمریکا و براساس نظریه شی سودمند، این آفریده ها کالای سودمند هستند و تحت حمایت کپی رایت قرار نمیگیرند.
اما در قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان ایران، آنچه که از راه ابتکار، هنر و دانش پدید آورنده به دست می آید، را اثر هنری دانسته و در نهایت تحت حمایت قانونی قرار می گیرد.
گفته می شود که برخی استثنائات در حوزه قانون کپی رایت وجود دارد که در صنعت مد به کار برده می شود. در واقع برای شرکت های فعال در صنعت مد بسیار مهم است. یکی از آن موارد، جواهرات است. جواهرات کاربردی نیستند، بلکه صرفا تزئینی هستند. جواهرات بدن شما را نمی پوشانند، شما را گرم نگه نمی دارند. بنابراین جواهرات تا حدود زیادی تحت حمایت قانون کپی رایت قرار می گیرند. زیرا جواهرات شباهت زیادی با مجسمه های مینیاتوری دارند و چون مجسمه ها جزئی از هنر هستند، پس هنر تحت حمایت قانون کپی رایت قرار می گیرد. شما می توانید این مجموعه از استثنائات را یک مقدار گسترش دهید. مانند وقتی که از یک گیره تزئینی بر روی کیف دستی استفاده می کنید؛ که بیشتر شبیه یک مجسمه است. شما می توانید گیره را از کیف جدا کنید که در این صورت فقط مجسمه باقی می ماند.